Doorgaan naar hoofdcontent

Liefde voor jezelf

´Liefde voor jezelf is het mooiste kado dat je anderen kunt geven.´

Deze zin kwam, ongeveer twee jaar geleden, ´opeens´ in mijn hoofd opzetten. Sindsdien heb ik hem bewaard en werkelijk gekoesterd, ik ben er hard mee aan de slag gegaan, ik heb ervan geleerd en ik heb ermee geleerd. 

Nog steeds word ik door deze zin geïnspireerd. Elke keer als ik hem zie, of er aan denk.Ten eerste, omdat het thema zelfliefde nog erg lang in mijn levenswoordenboek zal blijven bestaan. Ten tweede, omdat ik mij elke keer weer besef hoeveel waarheid er eigenlijk in die ene zin schuilt.

Het zit namelijk zo: Door jezelf lief te hebben, leer je luisteren naar je gevoel, je leert af te gaan op je gevoel en er naar te leven. Het is een goed kompas, want gevoel is altijd eerlijk.

Deze eerlijkheid straal je uit en geef je door. Je zult tegen anderen niet liegen, omdat je dan tegen jezelf staat te liegen en ook de leugens van een ander zullen je tegen gaan staan. Dit zorgt ervoor dat je dit aangeeft, of weg gaat. In beide gevallen kies je uit liefde voor jezelf, maar ook uit liefde voor de ander. Je geeft jouw grenzen aan, maar gaat ook niet over die van de ander. 

Persoonlijke grenzen zorgen ervoor dat de liefdevolle energie, waaruit elk mens bestaat, puur blijft. Zo zullen de keuzes die je maakt, ten alle tijden, oprecht zijn, de reacties die je geeft gemeend zijn en de intenties die je hebt puur zijn.

Deze uitingen van pure liefde zijn, voor iedereen die op jouw pad komt, net even dat extra zetje naar hun beste, liefhebbende zelf.

‘Liefde voor jezelf is het mooiste kado dat je anderen kunt geven.’

Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan degene die deze zin ooit in mijn gedachten heeft laten verschijnen.

Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?