Doorgaan naar hoofdcontent

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?

Het onderwerp emoties heb ik al vaker beschreven. Het zijn vervelende, onhandige dingen waar je eigenlijk niets mee kan, behalve er gehoor aan geven. Ten minste, die opvatting heb ik heel lang gehad.

Pas kort geleden heb ik ingezien dat ik daarin veel heb geleerd. Het hoeft namelijk geen onbehouwen zooitje te worden als er iets van emoties langs komen. Je hoeft niet alle kanten op te springen als je blij bent. Je hoeft niet te gaan schreeuwen en stampvoeten als je boos bent en ook hysterisch gedoe, bij welke emotie dan ook, is eigenlijk verspilde energie.


Energie, want dat zijn emoties. Pure, heftige, (overvallende) energie. Het nadeel van deze vorm van energie is dat ze soms zo heftig zijn dat ze ongecontroleerd naar buiten kunnen komen. Dat geeft wel goede voorbeelden, zoals de massa’s mensen die elkaar plat drukken in blinde paniek, of het meisje dat gefrustreerd tegenover haar paard allerlei onduidelijke en overhaaste signalen afgeeft. Kijk ook eens naar de auto's die verongelukken, omdat iemand 'net iets te hard' rijdt, na een ruzie. En wat dacht je dan van de vrijwel direct gestopte relatie na een verdrukkende verliefdheid van één van beiden.

Het zijn allemaal mooie voorbeelden, maar laten we eerlijk zijn; elk genoemde situatie is net een paar tellen te laat. Het zijn niet de echte, pure emoties die je overvallen. Het is de uitwerking ervan. De gedachten van de gevoelens die net iets te lang zijn ingehouden, die net niet gezien kunnen of willen worden en daardoor alles opblazen. Het is een gevolg van ongeleide energie die een uitweg zoekt. 

Stel je eens voor hoe het zal zijn als je die energie kunt sturen. Dat de liefde direct wordt getoond en uitgesproken, in plaats van een overlading van beknellende telefoontjes en berichten onder de noemer van verliefdheid. Of dat je jouw verdriet gelijk laat zien, in plaats van het laten uitlopen in een woedeuitbarsting of hysterische jankbui, waarvan je zelf niet weet waar het vandaan komt. 



Hoe fijn zal het zijn als je die vrijgekomen energie kunt sturen? Juist daar te krijgen waar je het eigenlijk wilt hebben en op de manier waarop je het wilt hebben. Duidelijk, respectvol, rustig, maar vooral ook oplossend. 

Alleen pure en oprechte emoties. Wat zal de wereld mooi zijn, als iedereen zijn emoties een positieve richting op leert sturen. Geen frustraties, geen drama en geen moeilijk gedoe. Gewoon puur jezelf, vanuit het diepst van je zijn. 

Dat is dan ook waar dit allemaal begint. Bij jouw pure ik. Het leren voelen wat je werkelijk voelt. Vertrouwen op wie je bent en dat jouw intuïtie weet wat het doet. Laat je leiden door de energie die vrij komt, houd het niet tegen, maar stuur het de juiste richting op. Ook jij mag jezelf laten zien. Ook jij mag er zijn.

Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen