Doorgaan naar hoofdcontent

Huisreiniging? Gewoon niet doen.

Over praktische zaken binnen mijn spirituele bezigheden schrijf ik niet heel vaak. Ten minste, niet letterlijk praktijk gericht. Toch heb ik het gevoel dat het goed is om dit af en toe juist wél te doen. Dus bij deze een stukje over de huisreiniging. 

Tegenwoordig is de spirituele wereld erg ‘hot’. Mensen worden bij bosjes gevoeliger, de frequentie van de wereld verhoogd en de praktijk, marketing en de commercie groeit hierin mee. Doordat mensen zich meer bewust worden van en gevoeliger worden voor de energieën om zich heen krijgen ze hier ook vaak meer last van. Je wordt moe, er ontstaan ruzies in het gezin, er gebeuren onverklaarbare dingen thuis, je wordt bang in je eigen huis, je voelt je ´gewoon´ niet helemaal jezelf of je bent nieuwsgierig en krijgt steeds meer informatie op je pad. In ieder geval, vroeg of laat komt er altijd een punt waarop de energieën in huis de schuld krijgen en het daar dus 'even' flink energetisch gereinigd moet worden. 



Een top idee! Je zoekt even op internet hoe het werkt, of met een beetje mazzel krijg je die informatie van een vriend, of in de winkel. Hup naar de winkel. Je koopt wat salie, heilig hout, of wat de winkelier je ook aansmeert, gaat naar huis en begint gelijk. Lekker alle kamers van je huis uitroken, onder de noemer smudgen. Misschien roep je nog een of andere affirmatie op en uiteindelijk gooi je de deuren open: Klaar is Kees. Je gooit de spullen weg en dat was het dan: Missie geslaagd!

Vervolgens zit je op de bank en kijk je tevreden om je heen. De hele kamer is licht en wit en het voelt prima. Eindelijk een opgeruimd en rustig huis.



De dagen volgen. Je wordt nog moeier, misschien zelfs wel ziek. Het huis is onrustig, misschien verplaatsen er spullen, beweegt er iets of voelt het gewoon niet goed. Je durft niet meer in het donker te lopen, rent de trap op en, wonder boven wonder, zijn er nog meer ruzies als eerst.

Leuker is nog dat je van de situatie en van het leven baalt, maar waarschijnlijk niet eens door hebt dat het van díé ene dag komt. Dat ben je namelijk al lang weer vergeten.

Goed. Het zal echt niet in elk huis zo gaan, en ook echt niet overal in deze mate, maar toch zal het in meer huizen wel dan niet gebeuren. Waar ging het mis? Dat is simpel, aan het begin.

Voordat überhaupt het advies om je huis te reinigen gegeven is, was er al iets mis. Dat kan iets bij de personen in het huis zelf zijn, het kan (iets in) het huis zijn, of bij allebei. In ieder geval, een (energetische) check-up is geen overbodige luxe. 

Oké, dat weet je niet van te voren en dat snap ik. Helaas weet degene die het advies gegeven heeft dit vaak ook niet.

Iemand die weet wat een huisreiniging inhoud, zal niet snel adviseren dit 'gewoon even' zelf te doen. Waarschijnlijk doen zij dit namelijk zelf ook niet, of niet alleen. Dat laatste heeft ten minste niet mijn voorkeur...


Ik ben zelf niet heilig. Een jaar of vijf geleden begon ik zelf ook 'gewoon even' aan de huisreinigingen. Want ja, ik had toch 'ervaring met energie-werk', dus 'dat kon ik ook wel even doen'. Een totaal verkeerde instelling en ondertussen ben ik dan ook heel wat ervaringen rijker. Ook de ervaringen waarbij het verkeerd af liep.

Op dit moment heb ik veel geleerd en weet ik wanneer ik iets alleen kan aanpakken. Toch heb ik alsnog graag m'n maatje naast me, die het liefst helemaal geen reinigingen doet. 

Waarom? Omdat de salie, het heilig hout en elke andere tool die je gebruikt alle, maar dan ook alle, energieën in het huis losweekt.



Dat houdt in dat er opgeslagen emoties en sferen loskomen, maar ook positieve of negatieve entiteiten/geesten/spirits/alles wat je kunt verzinnen. Het openzetten van ramen en deuren helpt daarvoor werkelijk geen ene reet. Ook de affirmaties zijn in dit geval nietszeggend. Daarnaast stel je jezelf verder open en word je nog bevattelijker voor alles wat rondzweeft. Dat, terwijl je al gevoelig bent. Je hebt immers niet voor niets ooit hulp gezocht.

Je snapt het, hopelijk. Het wordt één op hol geslagen kleuterspeelzaal met energieën, waarbij jíj in de minderheid bent; een groot drama dus. En met een beetje mazzel blijft er ook nog iets aan je kleven, dat lekker meelift op jouw levensenergie. 

Volgens mij was dat niet helemaal het doel in eerste instantie, toch? 



Als je er over nadenkt om zonder ervaring zelf je huis te reinigen, lees dit stuk dan nog een keer, of twee, drie, vier… Nou tot je de clue snapt. Vraag hulp aan mensen die weten wat ze doen. Het is namelijk niet leuk voor jou als het spookt, maar het is ook niet leuk voor de spoken om te dwalen. Jullie verdienen allemaal rust. 

Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?