Doorgaan naar hoofdcontent

Te huur! 3 huisdieren! Vandaag ophalen!

Te huur! Drie huisdieren! Vandaag ophalen!

Wat:                   Twee katten en een paard
Wanneer:           Twee keer 2 maanden per maand



Beschrijving: 
Het zijn drie super lieve dieren, erg sociaal en maken het leven allemaal net iets leuker. Voor de dierenvriend onder ons echt een must om ze een tijdje onder hun vleugels te
hebben! Perfect voor degene die niet altijd dieren zou willen hebben, maar waarbij een
deeltijd dier geweldig past. Spreekt het je aan?

Dan heb je pech! Natuurlijk zal ik mijn lieve dieren nooit weg doen, ook niet voor vier maanden per jaar. Waarom dan deze aankondiging? Dat kan ik in één woord beschrijven: HAREN!


De meest leuk periode van het dierenhouden is begonnen: De rui. Overal zijn haren. Zodra ik gestofzuigd heb liggen er net zo snel weer hele plukken op de grond. Zodra ik thuis kom, lijkt het net alsof ik een tapijtje heb liggen van kattenbont. Na het geven van een kusje op het voorhoofd van Galant heb ik genoeg floshaar voor twee dagen in mijn mond. En dan niet te vergeten die kriebelhaartjes die je OVERAL terug vindt na het poetsen. Er is geen houden meer aan. Lang leve de rui…

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk onwijs verwend ben qua haaruitval bij mijn schatjes. Ze verharen allemaal bijna niet de rest van het jaar. Dus eigenlijk ben ik vooral lui, maar dat wisten we al.

Ondanks dat ik dus flink geïrriteerd opnieuw aan het stofzuigen was vanmiddag en alsnog overal plukken haren tegen kwam, bedacht ik mij dat deze periode van overmatige haarballen eigenlijk ook een leuke kant heeft. Want ja, het is dan wel irritant, maar daar kan ik niet eeuwig over blijven mopperen. Nadat dat ene punt in het positieve deel van mijn brein tevoorschijn kwam volgde er al snel meer. Uiteindelijk kwam ik er op zes! Ik zal ik niet zijn als ik deze punten niet zou delen, dus bij deze: Zeven positieve punten aan de rui periode.
Punt 1: Een schoon en opgeruimd huis
Sinds ik mijn eigen plekje heb houd ik het erg netjes, vergeleken met de andere plekken waar ik heb gewoond. –Moet je nagaan wat een verschil een thuis biedt in plaats van een huis, maar dat ter zijde.– Ik hoef hier niet eens mijn best voor te doen, het gaat gewoon vanzelf.

Tot de periode van rondvliegende wolkjes pluis. Nu voel ik mij net een rondvliegende poetsdoek, gewapend met een stofzuiger en een dweil. Het zal vast niet vaker zijn dan gemiddeld, daar ik meestal net iets minder aan het huishouden doe dan gemiddeld, maar ik voorheen wist ik niet een hoe ik het woord stofzuiger moest spellen en nu sta ik er vrijwel dagelijks mee in mijn handen. Ik vroeg mij bijna af of ik ziek werd, tot ik mij bedacht dat ik het eigenlijk niet zo heel erg vind dat alles nét iets schoner is dan het al was.

Punt 2: Heeeeeeel veel knuffels!
Het is de tijd van knuffel, aai en poetssessies. Elke dag lekker plukken, poetsen en met meer vacht weglopen dan dat het paard, of de katten, zelf hebben. Al doe ik dat de rest van het jaar vrij weinig, ik kan daar echt van genieten. Het zorgt naast ontspanning en aarding ook voor een betere band en een echte connectie met de dieren. Ik neem dan ook na elke verharingsperiode opnieuw het voornemen dit gewoon door te zetten de rest van het jaar. Dat blijft eigenlijk iets te vaak hangen op een missie mislukt.

Punt 3: Douchen, uren douchen
Ik ben zo ontzettend gek op douchen. Dat kan ik echt uren doen. Helaas kan mijn huid daar niet zo goed tegen –iemand nog tips?–, dus probeer ik dit zo kort mogelijk te houden en maximaal één keer per dag. Maar zeg nou zelf, krabben door kriebelhaartjes is ook niet zo goed voor de huid toch? Een goed excuus om te douchen dus! Heerlijk!


Punt 4: Ik drink genoeg water
Van verloren haren in je keel krijg je kriebelhoest. Echt, vreselijk. Voor degene die dit dus niet meemaken, omdat ze niet praten tijdens het poetsen: Praise yourself. Toch is daar dan weer iets positiefs aan te vinden: Kriebelhoest schreeuwt om water! En dat doet een slechte drinker nooit kwaad.

Punt 5. Beter weer
De verhaarperiode heb je twee keer per jaar, het voorjaar en het najaar. Gek genoeg ben ik bij beide keren blij dat het weer veranderd. Van de winterkou terug naar een behaaglijk zonnetje, volgens mij hoef ik dit niet verder uit te leggen. Wel vind ik het daarna al snel te warm. In tegenstelling tot vrijwel elke Nederlander houd ik echt niet van warmte, geef mij dan maar kou. En dan is het alweer tijd voor de tweede ruiperiode in het jaar.

Punt 6: Mooie dieren
Elke vacht is weer anders, dus ook na de wisseling van de vachten. Zelf vind ik het altijd weer wonderlijk om te zien dat de dieren zich echt aanpassen aan het weer. Zo is mijn paard ’s winters een stuk donkerder dan ’s zomers en Boris is ’s winters juist weer iets lichter van kleur.

Punt 7: Lichte selfie humor
Ik haat het om op de foto te staan, maar heel soms heb ik een selfie-bui. Lekker even verstand op nul, belachelijke foto’s maken en ze later weer verwijderen. Dus toen ik een voorbeeld foto wilde maken van de haarpluizen die vanmiddag als wolkjes wegdreven op de wind van mijn voeten kwam ik na 25 foto’s tot de conclusie dat de selfie de meest makkelijke manier is om ze te showen. Stiekem zal ik dan ook verklappen dat ik er zelf de slappe lach van kreeg!


Om een lang verhaal kort te maken is die verharing eigenlijk zo erg nog niet. Wat is jouw positieve punt van de rui periode?

Liefs, Deborah 

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?