Doorgaan naar hoofdcontent

De basis is 'ik'

Zaterdag, 27 februari 2016

Lieve ik,

Wist je al dat het helemaal niet erg is om eens goed voor jezelf te zorgen? Wist je al dat naar jezelf luisteren geen kwaad kan? Wist je al dat jezelf in het middelpunt zetten van je eigen leven helemaal niet egoïstisch is?

Sterker nog; Dit is jouw leven, dus jij moet er voor zorgen dat je gelukkig bent in dit leven. Anderen kunnen dit niet voor je doen. Net zoals jij dit niet voor anderen kunt doen. Natuurlijk kan iedereen elkaar helpen om gelukkig te worden. Iedereen kan iemand helpen op de weg naar gelukkig zijn, maar geluk zit in jezelf. Net zoals alles begint bij jezelf.

Alles? Ja, alles. Alleen als jij gelukkig bent kun je anderen geluk laten zien. Alleen als jij liefde voelt, kun je anderen liefde tonen. Alleen als jij vertrouwen hebt, kun je anderen vertrouwen geven. En zo kan ik nog even doorgaan.

Anderen zijn een constante spiegel naar jezelf. Een zachte spiegel, een confronterende spiegel, een harde spiegel of een lieve spiegel. Elk karakter geeft op zijn of haar manier terug wat je stuurt. Eigenlijk gaat het er niet eens om wat iemand doet, of hoe iemand is. Je zult namelijk alle goede intenties van de ander niet zien, als je zelf alleen verkeerde intenties hebt. Je zult een ander niet kunnen vertrouwen, als je zelf geen vertrouwen hebt. Je zult de eerlijkheid van een ander niet geloven, als je zelf niet eerlijk bent. En je kunt niet van een ander houden, als je voor jezelf niet meer dan leegte voelt.

Alles wat je ziet in anderen is wat je zelf laat zien. Om je constant terug te gooien naar je eigen ik. Om je te leren en je te laten groeien. Om verder te komen in je eigen leven, in je eigen persoonlijkheid en in je eigen ik. Het is jouw leven en die zal worden zoals je het zelf maakt.


Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?