Doorgaan naar hoofdcontent

Eerlijk zijn

Zaterdag, 20 februari 2016

Lieve ik,

Wat is eerlijk zijn? Is niet liegen eerlijk zijn? Of gaat eerlijk zijn verder dan alleen niet liegen?

Ik denk dat veel mensen niet eerlijk zijn, ondanks dat zij dat wel proberen te zijn. Zelfs als zij streven naar eerlijkheid en openheid, zijn zij nog vaak niet altijd eerlijk. Zonder te liegen en zelfs door te streven naar goed en eerlijk leven, zijn veel mensen in mijn ogen niet altijd eerlijk. Ook ik kan niet altijd eerlijk zijn, ondanks dat ik daar nog zo hard naar streef. Volgens mij zit het bij eerlijk zijn namelijk niet in het niet liegen, of naar het zo goed mogelijk beschrijven van de feitelijke waarheid.

Ik denk dat het gaat om de essentie van het eerlijk zijn. In hoe verre ben je bereid om open en eerlijk te zijn naar jezelf? In hoe verre kun jij eerlijk zijn naar jezelf? Durf je in de spiegel te kijken om een situatie tot in het uiterste van je eigen, pure ik uit te diepen? Durf je ergens naar te kijken en je af te vragen wat het met je doet? Niet alleen wat het met je doet, maar ook waarom je reageert zoals je reageert? Waarom je doet zoals je doet? En durf je dan uiteindelijk eerlijk te zeggen en te doen wat jou beweegt? Wat je in het diepste van je hart het liefst zou willen? Zou je eerlijk kunnen kijken naar de ware, pure ik?

Ik geloof dat je pas eerlijk bent als je 100% vanuit jezelf, vanuit je hart, ergens op reageert. Niet naar de emoties die je leiden, niet naar de gedachten die je afleiden en niet naar de verwachtingen die je hebt, of die je denkt dat anderen hebben. Alleen door te luisteren naar wat je hart je zegt, wat je gevoel je verteld en wat de pure jij wilt, kun je eerlijk zijn. Pas als je zelf luistert naar je eigen ik en als je eerlijk bent naar jezelf, kun je eerlijk zijn naar anderen.


Liefs, 
Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?