Doorgaan naar hoofdcontent

Waar doet ze het van? En 6 budget tips.

Ik maak me een beetje zorgen om je, red je het wel, met geld en zo?”

Deze vraag heb ik, sinds ik op mezelf woon, al regelmatig gehoord. En, hoewel het eigenlijk niemand aan gaat, is mijn antwoord standaard: “Dat komt wel goed.”

Het is een politiek correct en niet gelogen antwoord, maar eigenlijk geen antwoord op de vraag. Een ‘omzeil-antwoord’ zal ik het maar noemen. Ik red het namelijk niet. 

Met een paard, een (huur)huis, een (nuttige) auto, vaste lasten, huishouden, katten, een privé leven en wisselende periodes van een gat in de hand kom je immers altijd geld te kort.

Toch maak ik mij totaal geen zorgen om geld. Buiten dat ik geld ook echt niet belangrijk vind, hoef ik mij er niet druk om te maken. Ik zorg  er namelijk gewoon voor dat het goed komt. Wil je weten hoe? Dan heb ik hier enkele tips:


Tip 1: Ik houd van… Potjes!
Jup, ik houd van potjes en ik gebruik potjes! Een vastenlasten-potje, een huishoud-potje, een paarden-potje, een benzine-potje, een spaarpotje, een vakantie-potje een ziektekosten-potje en een eigen-potje. Het is een beetje vergelijkbaar als het runnen van een bedrijf. De verschillende ‘afdelingen’ van Deb’s huishouden zijn afhankelijk van een budget, die passend is naar inkomsten en uitgaven.

Tip 2: Heb jij een spaardoel?
Bij de bank waar ik zit is het mogelijk om mijn spaarrekening op te delen in verschillende spaardoelen. Hierdoor weet ik precies hoe veel geld ik ergens voor heb, of hoe veel ik hier voor vrij kan maken. Persoonlijk gebruik ik deze spaardoelen om mijn 'potjes' hieronder te verdelen. Zo is het net alsof ik voor elk doel een aparte rekening heb.


Tip 3: Twee rekeningen
Nee, niet zo een stiekeme extra rekening in het buitenland, maar twee Nederlandse rekeningen. Op de eerste rekening wordt mijn salaris gestort. Deze rekening gebruik ik niet als pin-rekening en zelf haal ik hier eigenlijk niets vanaf. Hier worden wel automatisch alle vaste lasten vanaf gehaald. Ook de potjes, die op de tweede rekening staan, worden door middel van maandelijkse en/of wekelijkse overschrijving automatisch vanaf deze rekening gevuld. Dit heb ik eerder zo ingesteld.

Vanaf mijn tweede rekening kan ik wel pinnen en het geld van potje naar potje overmaken. Op deze rekening kan ik daarnaast niet in de min komen te staan, dus op is voor dan ook echt op.

Tip 4: Weekgeld
Het pin gedeelte van mijn tweede rekening is gereserveerd voor het huishoud-potje. Het huishoudgeld wordt wekelijks overgemaakt en bedraagt €40,- per week. Voor de werkelijke huishoud-inkopen (eten en houdbare levensmiddelen) ben ik gemiddeld €20,- tot €30,- per week kwijt. De overige euries zet ik dan op mijn ‘eigen’-spaarpotje. Dit gebruik ik voor leuke dingen, extra’s en dagjes uit.

Tip 5: Struisvogelpolitiek
Wat ik niet zie, is er niet. Bij mij werkt deze theorie echt.

Het is heel handig om tegenwoordig, met de internetbankieren-Apps, te kunnen zien hoeveel saldo je nog hebt. Toch resulteert dat bij mij altijd in uitgeven. Hoe meer cijfers er op dat regeltje staan, hoe meer ik ga kopen. Daarom is het voor mij het beste als ik helemaal geen rekeningen op mijn overzicht heb staan. Gelukkig kan dat bij de App die ik gebruik, dus in mijn overzicht is er maar één potje die je ziet: Het huishoud-potje.


Het afschermen van mijn rekeningen helpt ook bij het doen van impulsaankopen, waarvoor ik geld moet overmaken naar deze rekening. Ik ben namelijk ook niet heilig en soms móét ik gewoon iets écht niet hebben. Om het geld over te maken (wat al een handeling te veel is), moet ik de rekeningen toonbaar maken. Dat is dan mijn waarschuwing die meldt dat ik een grens over ga.

Tip 6: Bereken de vaste lasten iets ruimer
Ik rond mijn vaste lasten altijd af naar boven. Het zijn dan misschien maar een paar euro, maar die paar euro zorgen er wel voor dat er langzaam iets meer achter blijft op mijn basisrekening.

Uitgaven enzo…
Natuurlijk is het naast deze tips belangrijk om enigszins te letten op wat je uitgeeft. Toch is dat naar mijn idee niet het belangrijkste. Een gelukkig leven is belangrijker dan geld en spullen maken niet gelukkig.

Dat is dan ook de reden waarom ik zo minimalistisch mogelijk probeer te leven. Ik hecht geen, of erg weinig, waarde aan spullen, maar wel aan ervaringen. Daar geef ik dan ook liever geld aan uit dan bijvoorbeeld aan een mega grote TV. Die ik trouwens sowieso niet in huis heb staan, maar dat heeft dan weer niets met mijn budget te maken…

Zo heb ik een beetje een kijkje kunnen geven in mijn kasboek. Hebben jullie nog tips?


Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?