Doorgaan naar hoofdcontent

Liefde

Zaterdag, 12 maart 2016

Lieve ik,

Mag ik je vragen wat in jouw ogen liefde is? Want het voorbeeld dat ik zie kan ik amper nog geloven.

Ik zie mensen die zeggen dat ze van anderen houden en daarom van diegene alles willen weten, controleren en achterhalen. Ik zie mensen die uit liefde alles voor iemand willen doen, maar achteraf denken stank voor dank te krijgen en dit ongenoegen overal bespreken. Ik zie mensen die zo veel van anderen houden, dat ze hun alleen voor zichzelf willen hebben. Ik zie dat mensen ruzie maken, uit liefde voor de ander. Ik zie mensen grapjes en pesterige opmerkingen over of naar anderen maken, omdat ze van ze houden. Ik zie dat mensen beschermd worden, niet weg mogen en binnen grenzen gehouden worden, omdat er iemand is die van ze houdt. Ik zie dat mensen worden vastgehouden, omdat de ander zo veel van ze houdt dat hij of zij niet zonder diegene denkt te kunnen. Ik zie dat mensen, uit liefde voor de ander, anderen kwetsen, om ze maar te laten doen wat volgens diegene het beste is. Ik zie zo veel lieve en goed bedoelde intenties, die eigenlijk alleen strijd tot gevolg hebben.

Lieve ik, mag ik je vragen, is dat wat liefde is? Is dat uit liefde handelen? Is dat onvoorwaardelijk van iets of iemand houden? Is dat, uit liefde, het beste voor iemand willen? Of is het krampachtig vasthouden aan iets of iemand waarin je ooit een weerspiegeling van liefde zag of aan het idee van liefde? Is dat de manier waarop je liefde toont?

Want, als je echte liefde je voelt, kun je toch alleen echte liefde laten zien? Je kunt een ander geen liefde laten voelen. Je kunt een ander ook niet dwingen om liefde te laten voelen. Liefde zit van binnen en die weerspiegelt zich daar buiten.

Als je echt onvoorwaardelijke liefde voelt, zul je dit vanzelf laten zien. Alleen dan kun je namelijk handelen uit liefde. Alleen dan kun je zelf doen wat je het liefste doet en, misschien beter nog, anderen laten doen wat zij het liefste doen. Alleen dan kun je loslaten en hoef je niet meer te controleren.

Zodra je zelf die liefde voelt, is het enige wat je wilt, dat iedereen om je heen die liefde ook voelt. Echte liefde zal ieder voor zich moeten zoeken, in zichzelf. Degene die het al gevonden hebben, zullen vanuit deze liefde het goede voorbeeld geven.

Zeg nou zelf, echte, onvoorwaardelijke liefde, dat is toch het mooiste wat er is?


Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?