Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ben zo'n "geitenwollensokken-type"

Twee of drie jaar geleden kwam er toen ik op de bus stond te wachten een verkoopster op mij af. Haar opening begon met deze vraag: Wat doe jij eigenlijk voor het milieu?

Het was een goede openingszin want, hoewel ze mij uiteindelijk niets kon verkopen, is deze vraag mij nog altijd bij gebleven.

Het milieu en de natuur vind ik een belangrijk onderdeel van het leven. En, hoewel ik niet het idee had dat ik daar echt slecht mee om ging, kon ik ook niet zomaar een antwoord bedenken op deze vraag. Inderdaad, wat doe ik eigenlijk voor het milieu?

Ik besloot het even te laten voor wat het was en de vraag opnieuw te bekijken zodra mijn thuissituatie meer mij en van mijzelf zou zijn. Die tijd is nu en, zonder echt moeite te doen, merk ik dat ik best zuinig op de natuur ben.

Nog steeds rijd ik dagelijks auto, ben ik geen hippie-achtige milieuactivist en sorteer ik mijn afval niet (slecht, ik weet het). Ook zal ik niet stoppen met het eten van vlees en koop ik mijn kleding zo goedkoop mogelijk. -Het liefst zo min mogelijk, ik vind kleding gewoon echt niet heel belangrijk.- Maar goed, wat doe ik dan wel?



Vlees en shampoo met zwarte en witte konijntjes
Vlees is lekker. Veel te lekker en ik zal dat dan ook nooit voor altijd laten staan. Ik denk ook niet dat het gezond is om vlees te laten staan. We zijn nou eenmaal omnivoren en horen daardoor ook dierlijke eiwitten en dergelijke binnen te krijgen. -Oké vega's, kom maar op met die reacties.- 

Dit hoeft echter niet dagelijks te zijn. We hebben niet elke dag één of twee stukken vlees nodig om gezond te blijven. Ook denk ik niet dat het heel gezond is om jezelf hier dagelijks mee vol te proppen, gezien de toevoegingen van tegenwoordig. Al met al zijn dit niet de redenen waarom ik een aantal dagen per week mijn vleesje achterwege laat, ik heb er gewoon niet altijd trek in. 

In de trant van dieren ben ik best oké bezig, al zeg ik het zelf. Voor mijn dagelijkse verzorging gebruik ik het liefst zo natuurlijk mogelijke producten. Hier reageert mijn huid en haar het best op en ik ben niet zo'n fan van alle chemicaliën die je anders op je lichaam smeert. Toevallig kwam ik er laatst achter dat achterop het pakketje van alle ‘natuurlijke’ producten ook een zwart of wit konijntje te vinden is. Dit betekent dat het product niet op dieren is getest.



Energie genoeg!
In huis doe ik gewoon mijn ding. Het licht staat aan, mijn kachel ook en ik zal niets minder doen dan waar ik zin in heb. Toch blijk ik geen grote energie-verbruiker. Ik heb geen TV, de stekkers van mijn waterkoker, telefoon en laptop zitten alleen in het stopcontact als ze nodig zijn, ik gebruik de wasmachine en droger maximaal tweemaal per week, heb geen vaatwasser en de enige apparaten die constant op netstroom werken zijn de koelkast, de magnetron, de thermostaat en de router.  

Daarbij kwam ik er laatst (per toeval) achter dat ik ook gebruik maak van groene stroom. -Of die groene stroom werkelijk beter is voor het milieu vraag ik mij daarentegen dan weer wel af. Kijk alleen al naar die windmolenparken in de Noordzee. Hoe veel dode dieren zullen daar wel niet vanaf komen?- 

Eigen kweek
Eten doe ik niet bewust heel milieu gericht. Snoepen doe ik regelmatig. Dan snoep ik waar ik trek in heb, soms is dit Fair trade of gezonde shizzle en soms komt het niet verder dan de heerlijke, maar ook goedkope chocoladekoekjes van het eigen merk van de supermarkt. Toch zijn er ook dingen waar ik wel op let. Zo gooi ik zo min mogelijk weg. Als ik eten over heb vries ik dat in (uit gemak) en de rest eet ik op of bewaar ik. Zo heb ik eigen kweek bosuien staan, van de overgebleven stronkjes die ik ooit heb gekocht. Ze doen het nog hartstikke goed en zijn net zo lekker!



Een tweede leven
Weggooien vind ik zonde, helemaal als het nog goede spullen betreft. Daarom haal ik zo veel mogelijk spullen en meubels bij de kringloop vandaan. Deze meubels pas ik aan zodat ze perfect bij mijn huisje passe. Daarbij kosten ze een stuk minder en zijn vaak nog beter van kwaliteit dan nieuwe meuk. 

Niet alleen mijn meubels haal ik trouwens tweedehands, ook mijn laatste kat, Zaartje, is uit het asiel gekomen. Mensen, spullen en dieren verdienen altijd een tweede kans! 



Dan maar stinken! Of niet?
Ik houd van douchen. Het liefst sta ik er de hele dag onder, wat ik vroeger ook vaak gedaan heb. Één of twee keer per dag een kwartier tot een half uur douchen was geen uitzondering. Tegenwoordig is dit anders. Mijn huid kan hier, helaas, niet zo goed meer tegen, waardoor mijn douchetijden iets aangepast moesten worden. Nu douche ik ongeveer 2x per week (een kwartier en de overige 5 dagen iets van 5 minuten.)

En jij?
Zie je wel, het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Alle kleine beetjes helpen! Nu ben ik wel benieuwd, wat doe jij eigenlijk voor het milieu?


Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?