Doorgaan naar hoofdcontent

Ziek zijn, spiritualiteit en Reiki

Zaterdag, 30 juli 2016

Lieve ik,

Vrij regelmatig krijg ik de vraag of mijn psychische problemen soms het gevolg zijn van mijn spirituele insteek in het leven. Niet alleen anderen vroegen zich dit af, ook zelf heb ik mij afgevraagd wat nu bij het aardse hoorde en wat bij het spirituele. Je hoort immers steeds vaker over gelijkenissen, artsen die meer vinden binnen het spirituele en over wanen en hallucinaties die voor velen bij nader inzien toch verklaarbaar blijken. Wanneer heeft iemand last van het spirituele, met een verhoogde energetisch bereik, en wanneer is iets lichamelijk en/of aards?

Allereerst kan ik niet ontkennen dat het uiterst belangrijk is om goed geaard te zijn. Zowel als je met het spirituele bezig bent als zonder. Doordat ik werk met Reiki en ander energiewerk heb ik geleerd te voelen hoe mijn energetische energie in mijn lichaam verdeeld is. Ik weet wanneer ik energetisch in en uit balans ben en dat is zeker van toepassing op hoe ik mij voel. Sterker nog, energetische disbalans kan je ontzettend ziek maken.

De balans houden in mijn energieveld is niet altijd even makkelijk, want mijn lichaam en mijn energieveld staan, net als bij ieder mens en dier, in verbinding. Dus, zodra mijn lichaam uit balans raakt, gaat mijn energieveld, na enige tijd, vanzelf mee, of andersom. Dit vang ik op door regelmatig te aarden, te mediteren, elke dag mezelf Reiki te geven of te krijgen van iemand en door mijn energie te (laten) controleren. Over het algemeen kan ik zeggen dat ik mijzelf energetisch, redelijk stabiel kan houden, met af en toe een uitschieter die ik laat verhelpen door iemand anders.

Desondanks deze stabiliteit, schieten toch mijn stemmingen af en toe door. Zo kan mijn lichamelijke energiepeil verstoord zijn, terwijl er energetisch niets te zien is. In de psychiatrie noemt men dit beeld een bipolaire stoornis. Een stoornis in de hersenen waardoor de lichamelijke energie huishouding periodiek verstoord is. Voor mij betekent dat soms periodes van onwijze sloomheid en stilstand en soms periodes van snelheid en drukte.

De beelden lijken op elkaar, want bij beiden kan je periodes druk zijn, of juist vermoeid en overbelast. Ik heb gezocht naar het verschil, voor mij. Allereerst vond ik het verschil in wat ik hierboven beschreef, het verschil tussen lichamelijke energie en energetische energie en wanneer ik waar last van had. Daarnaast denk ik dat er een verschil is in de les die er uit te leren valt. Want ik vond het zo onwijs raar dat mijn stemmingen niet verminderden door een energetische balans te creƫren. Waarom kan ik mezelf niet genezen of de symptomen verlichten, terwijl dat met veel ziektes in deze richting wel lukt?

Bij deze vraag werd ik gelijk even op mijn vingers getikt. Want, hoewel veel lichamelijke ziektes ontstaan vanuit een energetische disbalans en blokkades in het energieveld, zijn er ook ziektes van het lichaam zelf. Deze ziektes, daar zul je als mens iets uit moeten leren. Iets dat je mee moet maken om te evalueren en te groeien in je zijn. En nee, Reiki en energiewerk is geen medicijn, het is geen oplossing en geen vervanging van de medische wereld. Het laat je alleen de dingen zien zoals ze zijn, waardoor je een duwtje krijgt de juiste richting op, blokkades worden losgewerkt en je leert omgaan met de lessen die in het leven geboden worden.

Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?