Doorgaan naar hoofdcontent

Vrijheid

Zondag, 25 september 2016

Lieve ik,

De laatste tijd komt dit onderwerp vaak in mijn gedachten langs. Waarom weet ik niet precies. Misschien heeft het met mijn persoonlijkheid te maken, misschien aan mijn situatie, of misschien wel aan de fase waarin ik nu zit. Het waarom maakt ook niet zo veel uit. De vraag die namelijk steeds vaker terug komt gaat over een ‘wat’. Het gaat over de vraag:
Wat is vrijheid?

Theoretisch gezien betekent vrijheid dat je kunt doen en laten wat je wilt, maar dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is: Wanneer ben je nou écht vrij? Wanneer kan jij zeggen ‘ik ben vrij’?

We kunnen alle kanten op, maar toch ook niet. Ik bedoel, we zijn ook al jaren aan het proberen van deze aarde te komen en toch blijven we beperkt. Daarbij kunnen we doen wat we willen, zo lang we daarnaast maar alles doen wat van ons verwacht wordt. Denk hierbij aan werken, basisopleidingen, woonsituatie, financiën. Dus, doen we dan nog wel wat we écht willen? We mogen gaan en staan waar we willen, behalve daar waar het niet mag. Zelfs binnen je eigen lichaam worden we nog beperkt. Bepaal je überhaupt zelf wel wat je doet, of is alles een toneelspel en is dat idee van vrijheid ook een illusie?

Dus nogmaals mijn vraag: Wat is vrijheid?

Ik denk dat het allemaal één grote illusie is. Één groot waanidee dat je werkelijk volledig vrij kunt zijn. Echte vrijheid is, in mijn ogen, dat ik volledig kan zijn wie ik ben, binnen de grenzen die hier op aarde gesteld worden, maar zonder beperkingen die ik mezelf opleg. Echte vrijheid is een 'state of mind', een manier van denken. Echte vrijheid is de berusting in het hier en nu, waardoor we het gevoel krijgen vrij te zijn.

Wat is vrijheid voor jou?

Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?