Doorgaan naar hoofdcontent

Het perfecte haar

“Ik zag je haar en dacht: Oh nee hè, wat moet ik daar nou weer mee? Maar toen ik het in handen kreeg was ik verbaasd. De structuur is goed en je kunt er juist super veel mee!” 

Ja, als je het ziet zul je het niet zeggen, maar ik verbaasde de kapper en de kapper verbaasde mij. – Zo’n 8 maanden geleden.– Mijn haar zag er niet uit. Ik was al in ongeveer 1,5 jaar niet meer bij de kapper geweest, maar toch was ze heel blij met mijn haar. 

Waar voorheen het ene na het andere spulletje geadviseerd werd, omdat mijn haar onhandelbaar, futloos en slap was, kreeg ik nu mijn eerste compliment. Ik was verrast en stiekem een beetje trots, want nu was al mijn ‘harde werk’ in ieder geval niet voor niets geweest.
Slap en futloos....
Ik suggereer niet dat ik het perfecte haar heb. Wel kan ik zeggen dat het meer volume heeft dan eerst en dat elastiekjes en/of een slag er gewoon in blijft zitten als ik dat wil. Hier heb ik verder geen troep, spuitbussen, gelletjes of andere meuk voor nodig. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Dat zal ik uitleggen.

Stop met wassen
Ongeveer twee jaar geleden ben ik begonnen met het gebruik van andere shampoo dan die uit de supermarkt. Het liefst was ik mijn haar met organische, wat natuurlijkere producten. Als dit niet mogelijk is zorg ik er altijd voor dat ik een shampoo heb zonder siliconen. De siliconen in shampoo zorgen er voor dat je haren zacht aanvoelen, maar daarentegen sluit het je haar af en daardoor droogt het juist uit. 

Tijdens mijn zoektocht naar gezondere methoden voor het onderhouden van mijn haar kwam ik achter de ‘no poo challenge’. Hierin word je uitgedaagd je haar zo lang mogelijk niet (lees: het liefst nooit meer) te wassen. Na wat onderzoek op internet was ik er over uit. Dit leek mij wel wat!

Huh?! Wat?! Nooit meer je haar wassen? Dat heb je goed gelezen. Sterker nog, ik ging gelijk, cold turkey, over op het spoelen met alleen water.

Vet en stug, maar meer volume.
Ik zal je vertellen: Het was een hel. De eerste paar weken was het drama. Mijn haar was vet, het voelde stug aan en het enige wat ik kon doen om mij degelijk te vertonen was het vast dragen. Wat ik wel direct merkte was dat het meer volume kreeg en, ondanks het vette en het stugge, had ik er wel een goed gevoel bij.

Deze ontwenningsperiode van 4 tot 6 weken was ook aangegeven op internet, dus ik was er op voorbereid. Dat scheelde iets. Na vier weken merkte ik inderdaad verschil. Het vette trok weg, ik kreeg nog meer volume en het zag er echt beter en sterker uit. Helaas had ik een maand later een bruiloft, waardoor er bij de kapper dusdanig veel zooi in werd gedaan dat ik het wel móést wassen. Oprecht zooi, aangezien het allerlei ingrediënten bevatte die ik al minstens een jaar niet meer in mijn haar stopte.

Na de afkick, meer volume en niet meer vet en stug.
Al goed, de hele afkick was dus voor niets geweest. Ik heb het na de bruiloft nog even opnieuw geprobeerd, maar ik merkte dat ik vrijwel opnieuw moest beginnen. Daar was ik niet zo happig op, dus pakte ik het dit keer op een andere manier aan: Uitbreiden. 

Door steeds meer dagen tussen de wasbeurten te laten kwam ik uiteindelijk op één keer wassen per maand. Dit is te doen, maar niet optimaal omdat het steeds weer opnieuw vet wordt. Uiteindeijk is mijn balans blijven hangen op een keer per één of twee weken wassen. Tussendoor spoel ik het dan nog maximaal één keer per week uit met water, maar het blijft het beste zonder het tussendoor nat te maken.

Goed wassen
Net raadde ik aan om niet te wassen en nu vertel ik dat je het goed moet wassen. Lekker tegenstrijdig, of niet? Nee, goed wassen wil niet per sé zeggen dat je het vaak moet wassen. Wel moeten de wasbeurten goed zijn. Tijdens mijn zoektocht ben ik er achter gekomen dat de manier waarop je het haar wast echt verschil maakt. 

Het liefst gebruik ik een organische shampoo, die niet op dieren is getest en die geen siliconen en SLS (sodium lauryl sulfate) bevat. Het vinden van de juiste shampoo is wel echt een dingetje geweest, want mijn haar reageert niet overal even goed op. Persoonlijk ben ik erg tevreden over enkele producten van dr. Organic



Aangeraden wordt om niet constant met hetzelfde product te wassen, maar deze geregeld te variëren. Zelf verdun ik mijn shampoo en conditioner één op één met water. Dit, omdat ik geloof dat alles tegenwoordig veel te geconcentreerd is.

Naast het product dat je gebruikt is de methode van wassen ook belangrijk. Over het algemeen wordt gezegd dat je de hoofdhuid twee keer zou moeten wassen met shampoo en daarna vanaf de punten het haar aanzetten met conditioner. De punten zelf hoef je in principe niet aan te zetten met shampoo, die worden schoon zodra je het haar inmasseert en uitspoelt.

Met de eerste keer wassen openen de haarschubben zich. Zo kan alle opgeslagen troep eruit. Bij de tweede keer worden de haren verzorgd. De conditioner zorgt er dan voor dat de schubben en puntjes netjes afgesloten en zacht worden, waardoor het minder snel breekt en het minder stug aanvoelt.

Vastbinden in bed
Voor ik ga slapen vlecht ik altijd mijn haar even in. Dit zorgt er voor dat het minder snel vet wordt van het woelen op het kussen, dat er minder klitten in komen en het dus minder afbreekt. Dus mensen met een kortpittig kapsel: succes! 


Spiraaltjes
Voorheen gebruikte ik altijd gewone haarelastieken. Gevolg: vouwen, afbreken en uiteindelijk zakten ze altijd weer uit. Nu gebruik ik alleen nog de spiraal elastieken waardoor mijn haar minder snel vouwen en dode punten krijgt en het blijft ook nog eens zitten!

Mijn grootste nachtmerrie
Dit is hét punt waar ik niet dol op ben: de kapper. Ik ga dan ook veel te weinig. Het zal je niet verbazen dat dit dan ook de reden is waardoor mijn coupe er regelmatig uitziet als een zooitje ongeregeld. Meestal wordt mijn haar verknipt en daar ben ik daar dan ook weer bizar veel geld voor kwijt. -Ik snap wel dat zij ook hun brood moeten verdienen, maar ze zijn gewoon duur.- De kapper waar ik ongeveer 8 maanden geleden geweest ben vond ik wel heel goed. Niet alleen om het compliment, maar ze adviseerde door alleen mijn profiel te zien het kapsel dat ik graag wilde en knipte dit net zo makkelijk. Hier ga ik dan ook de volgende keer gewoon weer naar toe! 

Om het wat beter bij te houden zou ik eigenlijk netjes om de zes weken naar de kapper moeten, in plaats van eens per 1,5 jaar.

Borstels
Deze tip kwam ik laatst tegen: Borstel je haar voordat je onder de douche stapt en het nat maakt. Nat haar is sneller breekbaar en dat is nou juist iets dat we niet willen, toch? Sinds ik dit toe pas merk ik echt dat ik minder haaruitval heb. Vaak wordt een zachte borstel aangeraden, maar ik merk dat mijn haar het beste blijft als ik een harde borstel en een zachte borstel afwissel. Trouwens, wist je dat als je snel last van statisch haar hebt, je beter een houten borstel kunt gebruiken?




K-k-k-koud water
Door je haar uit te wassen met koud water aan het eind van de douchebeurt, sluiten de haren weer netjes en natuurlijk af. Hierdoor breekt het minder snel en blijft het steviger. In de winter is dit nog het best, dan is het temperatuurverschil niet te groot. Nou schijnt een koude douche sowieso erg gezond te zijn in de ochtend, mij niet gezien. Dit doe ik dan ook alleen als ik mijn haar echt gewassen heb en ik hier aan denk.

Troep vermijden
Haardrogers, krultangen, lak, moes en alle andere meuk: Houd dat alsjeblieft bij me weg. Moet ik nog uitleggen waarom?

Hoewel het misschien niet zo lijkt ben ik altijd geïnteresseerd in het verbeteren van de kwaliteit van mijn haar. Dus als je nog tips hebt: ik lees ze graag!

Liefs, Deborah

Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?