Doorgaan naar hoofdcontent

Op z'n hondjes!

Gisteren wees een Facebookvriend mij op een artikel genaamd 'Dat honden zo lief en sociaal zijn, komt door een DNA fout.' Het is geschreven door M. Keulemans en verscheen op 19 juni 2017 in de Volkskrant. Niets ten nadele van de schrijver hoor, hij doet gewoon zijn werk.

Hoewel ik kranten, nieuws en nieuwtjes graag links laat liggen, sprak deze titel mij ontzettend aan. Op de een of andere manier verbaast het mij niets. Honden zijn net zo lang doorgefokt tot ze de liefste wezens ter wereld werden. Zo veel te lief dat ze weer worden vervalst door de meest manipulatieve wezens ter wereld en zelfs dat accepteren ze met hun open hart. Wat blijkt nu? Dat lieve gedrag komt door een DNA-fout.

Even opnieuw: Honden zijn lief door een DNA-fout. Heb je hem? Ze hebben een verstandelijke handicap, namelijk de hondenversie van het menselijke Williams-Beuren-syndroom. 



Voor zo ver het gehele syndroom wordt uitgelegd in het artikel zijn mensen met deze 'handicap' socialer, liever en vriendelijker dan de gemiddelde mens. -Dat lijkt mij ook niet zo moeilijk. Ahum, zei ik dat hardop?- EN dat noemt men een handicap

Tijdens het lezen van dit artikel werd het mij steeds duidelijker. Doe mij maar een handje bevolking van deze mensen! Fok er vooral allemaal op los. Houdt vooral even rekening met de verschillende karaktereigenschappen van elkaar. Het liefst zie ik namelijk iedereen als de gemiddelde hond: 

Niet te groot, een lekkere lange snuit en een kwispelstaart! 



Oké, dat is iets overdreven. Wel zou ik graag de wereld willen laten veroveren door de lieve, snoezige karakters van deze viervoeters. We weten ondertussen allemaal dat de hond niet vals is, maar dat de mens ze vals maakt, toch? 

Helaas zit er wel een addertje onder het gras bij dit nieuwe fokprogramma. Nadat ik had opgezocht wat het Williams-Beuren-syndroom eigenlijk inhield bleek dit toch niet zo'n prettig syndroom te zijn. De nare eigenschappen wensen we niemand toe, dus moeten we het iets anders aanpakken. 

Mijn advies? Pak de meest lieve, positieve en vriendelijke persoon die je kent bij de hand en begin met fokken! 

Een fijne avond. 

Liefs, Deborah

P.S. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit stuk cynisch is en hier verder geen bijbedoelingen, haatzaaierij of propagandistische ideeën aan verbonden zitten. Doe maar normaal, dat is al gek genoeg. 



Reacties

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?