Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn vriendschap

Goed, laten we de zin aanpassen. In plaats van: "ik ben geen goede vriend" naar:  "ik ben geen vriend". 

Op mijn vorige blog schreef ik dat ik mijzelf niet als een goede vriend zie. Ik meette mijn persoonlijke kenmerken aan de eisen die sommige bekenden aan een vriendschap stellen. Ik zou mijn eigenwijze zelf niet zijn, als ik mezelf perfect in dat profiel zou kunnen proppen. Dat lukte dan ook niet. 

Ik sloot het blog af met: 'Dat maakt ook niet uit, want mijn vriendschappen zijn goed." 
Wat maakt in mijn ogen dan de vriendschappen goed? Daarvoor zal ik bij mezelf beginnen. Een vriendschap begint namelijk niet bij een ander, maar bij jezelf. 

De enige eis die ik aan een vriendschap stel is dat we beiden onszelf kunnen zijn. Dat houdt in dat ik de ander laat zijn zoals hij of zij is, maar ook dat ik mezelf laat zijn zoals ik ben. Als dat niet kan, als ik mijzelf niet kan zijn, dan ben ik dus geen vriend. Maar, wanneer dan wel? 


Als ik mezelf ben, ben ik eerlijk. Zowel tegen mezelf, als tegen een ander. Eerlijk ben ik vanuit mijn kern en staat niet gelijk aan leuk. Daarom zeg ik ook vaak: Ik ben niet geboren om aardig te zijn, ik ben geboren om eerlijk te zijn. 

Als ik mezelf ben, ben ik zorgzaam en heb ik respect. Zowel voor mezelf, als voor een ander. Ik probeer onze grenzen in ere te houden. Soms houdt dat in dat ik hiervoor op mijn strepen moet staan, soms gaat dat vanzelf. 

Als ik mezelf ben, ben ik stimulerend en inspirerend. Ik stel vragen en laat elk van ons zoeken naar het antwoord. Ik weergeef mijn visies, doe er mee wat ik wil en laat jou er mee doen wat jij wilt. Ik luister naar jouw visies, laat jou er mee doen wat jij wilt en doe er mee wat ik wil.

Als ik mezelf ben, ben ik confronterend. Ik laat vaak mensen huilen, op een manier waarop niemand dat ooit erg gevonden heeft. Lekker janken noem ik dat.

Als ik mezelf ben, heb ik humor. Sarcastisch, slappe lach, zelfspot, woordspelingen, alles kan en niets is te gek. 

Als ik mezelf ben, doe ik wat ik wil op het moment dat ik het doe. Van een pure intentie, wordt iedereen gelukkiger. Ik ben graag gelukkig.  


Als ik mezelf ben, ben ik eigenwijs. Want ik haat het om als een mak lammetje achter iemand aan te lopen. Ik vewacht daarbij ook niet dat iemand achter mij aan loopt. Ik zal altijd iedereen proberen terug te sturen naar het bordje: eigen verantwoordelijkheid. 

Als ik mezelf ben, ben ik lief. Leuk om dit over jezelf te zeggen, maar echt, ik vind mezelf lief. Ik geloof in positiviteit en heb alle narigheid al een tijdje achter me gelaten. Verwar het woord lief niet met schattig. 

Als ik mezelf ben, zet ik mezelf voorop. Net zoals ik van anderen verwacht dat zij zichzelf voorop stellen. Je kunt namelijk pas echt goed voor een ander zijn, als je goed voor jezelf bent. 

Als ik mezelf ben, ben ik mijn eigen beste vriend.

En als beste vriend van mezelf kan ik zeggen, dat ik geen goede, maar een geweldige vriend kan zijn.

Liefs, Deborah


Reacties

  1. Je zegt: "als beste vriend van mezelf kan ik zeggen, dat ik geen goede, maar een geweldige vriend kan zijn". Maar als je de beste vriend van jezelf bent, dan kan het toch niet anders zijn, dan dat je ook een goede vriend voor jezelf bent? Groetjes Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ben, bedankt voor je reactie.

      Dat zeg ik ook :) alleen is deze blog geschreven als vervolg op de vorige blog. Waardoor het gericht is op het punt dat ik voor anderen een geweldige vriendin kan zijn.

      Verwijderen

Een reactie posten

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?