Doorgaan naar hoofdcontent

Vooroordelen

Zaterdag, 3 december 2016

Ik wil dat mijn hoofd het blijft doen, na 1,5 uur iets gedaan te hebben. Ik wil een net, schoon en opgeruimd huis. Ik wil werk doen dat ik leuk vind. Ik wil kunnen ontspannen en daardoor kunnen loslaten. Ik wil kunnen huilen tot ik een ons weeg en daarna nog harder kunnen lachen. Ik wil dat alles net iets makkelijker verloopt, zodat het vechten minder wordt. Ik wil horen wat er goed gaat. Ik wil dat het commentaar van anderen verdwijnt.

Want, ik weet al wat er mis gaat.

Ik ben niet zoals ik nu ben, maar dit hoort wel bij mij. Het is niet dat ik niet wil, het kan er alleen nu even niet bij. Ze zeggen leven en laten leven. Laat mij dan ook eens vrij.

Alsjeblieft.

Ik weet dat ik hoge eisen stel aan mijzelf. Ik weet dat ik veel dingen wil die nu en misschien ook later, niet haalbaar zijn. Ik weet ook dat de eis die ik hierboven aan anderen stel, waarschijnlijk veel te hoog gegrepen is. Voor sommigen.


Want het is moeilijk, om door te vragen. Om vragentekens te zetten bij de conclusies en vooroordelen die je trekt, vlak nadat je iets gezien hebt. Zelfs, als er al meerdere keren is gevraagd om het vanuit een andere hoek te bekijken. 

Nee, dat gaat niet. Dat is eng, of moeilijk, of niet mogelijk, of kwetsbaar, of vervelend, of een rare gedachte, of te veel moeite.

Maar, weet je wat ik moeilijk vind? Om dit te laten en het naast me neer te leggen. Om niet te hopen dat dit volgende keer beter, of anders zal zijn. Om hier geen aandacht aan te geven. Om net te doen of dit allemaal niet gebeurt. Om de volwassene te zijn en niet door te gaan op zo iets stompzinnig. Om hier niet teleurgesteld, of misschien zelfs een beetje boos, over te worden.

Want, weet je, ik snap waarom sommige mensen niet kunnen doorvragen. Ik snap waarom sommige mensen de dingen niet vanuit een ander perspectief kunnen zien. Ik snap de vooroordelen en ik snap het gebrek aan inzichten. Ik snap het allemaal en toch kan ik het niet loslaten.

Want, weet je, al die vooroordelen zijn echt diep kwetsend, als je zelf ook wilt dat de situatie anders is.

Liefs, Deborah

Reacties

  1. Heel herkenbaar, ik heb ook mijn hele leven met deze vraagstukken gestoeid, of beter gezegd in oorlog geleefd :) Dit wil niet zeggen dat ik nu bevrijd ben, er zijn nu eenmaal bepaalde thema's die je hele leven een uitdaging blijven, het Is de kunst om er anders naar te kijken en mee om te gaan. Wat mij geholpen heeft Is zelfbewustwording, zelfkennis is je grootste kracht.. Ken u zelf Is ook zo een uitspraak.. Maar goed al met al best een dingetje.. affermaties hoe new age the ook klinken kunnen daar dagelijks bij helpen. Ze zorgen dat je even terug gaat en de situatie bekijkt, dit zal niet in ene lukken dat geef ik toe.. Ik neem er een voor weken lang dat helpt mij het beste.. Een mooie vind ik zelf van mijn leraar coach Ronald Nieuwenhuizen is.. Als de ander niet kan zien wie je werkelijk bent hebben ze een gemiste kans je beter te leren kennen .. liefs Cat..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve reactie!

      Ik denk zelf ook vaak genoeg: ik ben wie ik ben en als je mij niet wil of kan accepteren zoals ik ben, dan is dat jouw probleem. En heel eerlijk, kan het mij vaak ook weinig schelen wat anderen van me vinden.

      Maar soms zijn er momenten waarop ik zelf al niet zo lekker zit, bijvoorbeeld omdat ik mij erger aan de situatie waarin ik mij bevind, en dan kunnen dit soort opmerkingen net even te veel zijn. Soms verwacht of hoop ik ook van bepaalde mensen een andere reactie. En ook daarop staat: verwachtingen brengen teleurstellingen.

      Toch moet het er dan even uit.😊

      Liefs, Deborah

      Verwijderen

Een reactie posten

Blogauteurs

Mijn foto
Deborah
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Ik schrijf met veel plezier over de dingen die ik meemaak. Vergeet je niet mijn facebookpagina te liken?

Meest gelezen

Emoties, het zijn gewoon lastpakken! Of toch niet?